Gatekeeperdød. Sociale medier har gjort aktivister, politikere og influencere til nyhedsbærere på linje med journalister. Hvis vi vil forstå Charlie Kirk, Gaza og Greta Thunberg, er vi nødt til at forstå, hvordan selve nyhedsbegrebet er ved at ændre sig.
Postjournalistik

Fotocollage: Liv Lansner. Kildefotos: Adobe Stock
Da chefredaktøren for denne avis for nylig blev opsøgt på Pilestræde med et dirrende iPhone-kamera og stridslystne spørgsmål, var der ikke tale om en aktivistisk episode, der blev til en nyhedshistorie. Nej, episoden var nyhedshistorien. I det sekund videoen blev delt, spaltede filminstruktøren bag kameraet, Omar Shargawi, sig til både aktivist, journalist og medie.
I en ny verdensomspændende medieundersøgelse foretaget af Reuters og University of Oxford svarer 44 procent af danskerne, at de får nyheder på de sociale medier. For de unge er det 51 procent. Spørger man dem, hvor de får deres nyheder fra, er det kun halvdelen, som svarer traditionelle nyhedsmedier. Resten får deres nyheder fra politikere, aktivister, influencere og alternative medier.
Del: