Anmeldelse. Fuldt stop i Staldgade på Vesterbro.

På dødens hittegodskontor

Frønnede forsømte bygninger i en udkant af en by med puls er et fint sted at indskibe sig til dødsriget. For de levende kendes den slags lokaliteter under navnet »terrain vague«. Udødeliggjort især i franske gangsterfilm. Kødbyen hedder området, når vi er i det københavnske.

Har man så kun været gæst i dødsriget og er sluppet ud igen, er her herligt med oplyste cafeer på stribe. Sådan går det gæsterne på teatret Sort/Hvid, når de har sværmet rundt i Christian Lollikes syngende labyrint, der i 2019 på så livsbekræftende vis illuminerede Mozarts Don Juan-figur, netop ikke ved at dække forførerens jordiske eskapader, men ved at gøre ham selskab i dødsriget, der som regel er helvedes kedeligt. Men ikke, når man kun er turist.

peter.johannes
(f. 1941) Kulturskribent. Roman: Flugten til Ægypten. Gyldendal 1967. Eksamen: Cand. phil. i dansk. Københavns Universitet 1969. Instruktørlinje: Den danske Filmskole 1969-1971. Dansklærer: Nørre Gymnasium 1972-2002. Dramaturg: Rialto Teatret 1986-1989. Filmlærer: Krogerup Højskole 1987- 1991. Musik- og teateranmelder: Weekendavisen fra 1993.

Andre læser også