Biografdød. Vil man forstå, hvorfor Netflix’ kamp for at opkøbe Warner Brothers angår os allesammen, er Knives Out-filmenes skæbne et godt sted at begynde.
Oplevelsesøkonomi
Et drama, der er som revet ud af mediemilliardærfarcen Succession, udspiller sig for tiden i den amerikanske underholdningsbranche: Fredag i sidste uge blev det offentliggjort, at Netflix, verdens største streamingtjeneste, havde vundet budkrigen om film- og produktionsselskabet Warner Brother Discovery og den konkurrerende streamingtjeneste HBO. Mandag lancerede så medie- og underholdningskonglomeratet Paramount Skydance, med milliardærarvingen David Ellison i front, et aggressivt modbud med støtte fra et nærmest parodisk skurkagtigt investorhold bestående af tre golfstater og Donald Trumps svigersøn Jared Kushner.
Hvis Netflix får lov at gennemføre handlen, vil de i praksis få monopol på streamingmarkedet, lyder advarslen fra Paramount Skydance. Vinder Paramount Skydance, er frygten blandt mange til gengæld, at den amerikanske højrefløj i almindelighed og præsident Trump i særdeleshed vil få endnu mere magt over de amerikanske medier. Men Netflix’ forsøg på at opkøbe Warner Brothers er ikke kun en dramatisk branchehistorie. Det er også den foreløbige kulmination på en udvikling, der har været år undervejs, og som angår ikke blot Netflix’ konkurrenter, men os allesammen.
Del:



