
Henrik Ohsten
Verdenspremiere. Riget Exodus, der fuldender von Triers tv-trilogi, er lige så vild og spøgefuld som forgængerne. Den er også et totalsammenbrud.
Med Lars i Baljerne
VENEDIG. Fra én rådden by til en anden. Selvfølgelig skal Lars von Triers tredje og sidste runde af gysersatiren Riget præsenteres i en by, der er våd i bunden. Tæring i de bærende søjler var altid grundproblemet i Triers serie. I Venedig er fugtproblemet jo konkret, mens råddenskaben, som bekendt, hjemme i Danmarks riges hovedstad findes i selve sindene, og det er den værste slags.
I blot otte ejendommeligt fortættede serieafsnit fra 1994 og ’97 stak von Trier sit termometer ind, hvor det gjorde mest frydefuldt ondt. Han viste os, at bestræbelsen på at perfektionere velfærdsstaten er hovmod, og at klasse- og statusforhold eksisterer, ligesom lagene i en wienerbasse, uanset hvor fladt et hierarkisk system man bilder sig ind at have skabt.
Del: