Under pausen til en eksperimentel jazzkoncert med den amerikanske musiker Cole Pulice i Huset i Magstræde i København stirrer min sidemand uafbrudt på sin telefon. Samtidig i Cardiff er brødrene Liam og Noel Gallagher for første gang i 16 år netop gået på scenen sammen. 

De indleder verdensturneen med sangen »Hello«, og i de følgende timer bliver de 70.000 fans, som har været så heldige at få billet til koncerten på Principality Stadium, og de millioner andre, som må sidde derhjemme – eller til en anden koncert – og følge med, blæst tilbage til de stadig mere forjættede 90ere, hvor de to selvsikre lads satte lyd til tiden med ørehængende britpop-hits som »Roll With It«, »Wonderwall« og »Don’t Look Back in Anger«.

41 koncerter er indtil videre annonceret, og denne weekend kulminerer festen i brødrenes fødeby Manchester, hvor de optræder fire gange i Heaton Park. I den forbindelse har supermarkedskæden Lidl sat en limited edition parkajakke til salg. Forhistorien er, at Liam Gallagher sidste år indgik et designsamarbejde med det engelske modehus Berghaus. Frontsangeren stillede dengang op som model iført deres redesignede Trango Gore-Tex Waterproof-jakke, som fik pernitne fans til at påpege, at de primære farver i jakken minder om dem, Lidl bruger i deres branding: blå, gul og rød.

Pressefoto: Lidl
Pressefoto: Lidl

Lidls marketingafdeling udviste god humor, da de efterfølgende opstillede en gigantisk oplyst reklamesøjle for supermarkedskæden foran et vægmaleri i Manchesters bymidte forestillende Liam Gallagher iført netop Berghaus’ modefrakke.

Nu har de så taget spøgen et skridt videre. Discountfrakken kan nemlig erhverves for sølle 30 pund (den oprindelige version blev til sammenligning solgt for 400 pund). Lidls parka har i øvrigt to indbyggede kølelommer til drikkevarer, og som det også bemærkes på salgssiden: Det stopper ikke dér – lynlåsen fungerer nemlig også som flaskeåbner. Men jakkens vigtigste detalje er uden tvivl det påsyede Lidl-logo på højre ærme, hvorunder der står skrevet: by Lidl, som tilsammen danner en flabet henvisning til bandets megahit fra 2002.

Men det er altså ikke kun Lidl, der har opfanget, at vi denne sommer skal klæde os som lads og ladettes (og at koncertvirksomhed nu om stunder hænger uløseligt sammen med merchandise – Oasis promoverer samtidig med koncertrækken selv merchandise fremstillet i samarbejde med blandt andre Adidas, Levi’s, Next, H&M).

Også modeblogs gentager budskabet om, at 90erne er tilbage. Nu skal vi igen se skødesløst selvsikre ud iført Adidas Spezial og Wallabees fra Clarks Originals. T-shirts med print og stribede polotrøjer, løstsiddende og forvaskede jeans, flannels og ternskjorter, denimjakker, trenchcoats og bøllehat. 

Liam Gallagher i München, 1996. Foto: Fryderyk Gabowicz, Scanpix
Liam Gallagher i München, 1996. Foto: Fryderyk Gabowicz, Scanpix Fryderyk Gabowicz

Der skal helst herske tvivl om, om man er på vej til pubben efter arbejde eller på natklub med molly i lommen.

Tilbage i København er Copenhagen Jazz Festival i gang, men aftenens koncert er forbi. Den unge nonbinære kunstner overvældede rummet med sit talent og en dragende udstråling, der i modsætning til Manchester-brødrenes støjende I-don't-give-a-fuck-attitude er så mild, at publikum går fra koncerten helt fortumlede af den i vores tid så sjældne følelse af åbenhed, der opstod undervejs. Alligevel er det altså omkvædet til »Fade Away« fra 1994, der bliver sunget igen og igen på vej ned i metroen. Nej, der er ingen tvivl om, at denne sommer er en britpop-sommer.