Anmeldelse: Written on Skin. Hvem siger, opera skal være nemt at forstå? Ikke holdet bag det grusomme mesterværk Written on Skin, og tak for det.
Leflefri zone
Efter en måned, hvor formidling har fyldt det meste i debatten om dansk opera – La traviata på dansk, skal/skal ikke – er det helt befriende at sætte sig i plyssædet på Det Kongelige Teaters Gamle Scene og blive overfaldet fra start i den engelske komponist George Benjamins nyklassiker Written on Skin fra 2012.
Første atonale uppercut rammer i fuldt fortissimo efter tre sekunder. Omtrent lige så lang tid får man til at forstå værkets indviklede rammefortælling, hvor en lille gruppe engle skruer tiden tilbage til 1200-tallets Provence og lader en ung tegner træde ind ad døren til en krigerisk godsejer og hans hustru, Agnès. Drengen skal egentlig bare tegne dem i forskønnet form, men ender som en brik i et erotisk magtspil med katastrofen som eneste mulige udgang; sådan er, ifølge englene, mennesket.
Del: