Opioidkrise. Nan Goldins kamp mod Sackler-familien, hvis formue bygger på livsfarlig, afhængighedsskabende medicin, er rystende. At Laura Poitras' dokumentar også er et suverænt kunstnerportræt, er ekstra bonus.
Kunstens møgbeskidte penge
På The Metropolitan Museum of Art i New York står et romersk-egyptisk tempel, bestilt af kejser Augustus før vor tidsregning. Det er en gave fra Egypten som tak for USAs økonomiske støtte til konstruktionen af Aswandæmningen. Siden 1978 har templet været til skue i en storslået tilbygning med en stor glasfacade med pragtudsigt ud over Central Park.
Der er altid mange besøgende i The Sackler Wing. Opkaldt efter sponsoren, den stenrige Sackler-familie, hvis formue er grundlagt i den farmaceutiske industri. Skulle man udødeliggøre sit navn, er dette rums svimlende indhold af verdenskunst og verdenshistorie, ja, nærmest civilisationens begyndelse, et rigtig godt bud. Det er i dette galleri, at dokumentarfilmen om den amerikanske fotokunstner og aktivist Nan Goldin begynder.
Del: