Pssst! Naturligvis må man knæle til den 59. udgave af Venedig Biennalen. Intet er bizart i drømmenes by.

Kunstens kamp med menneskets basale trang

Tirsdag står pressen klar til at blive lukket ind til den 59. udgave af Venedig Biennalen. Der trippes utålmodigt i den kølige laguneluft i køen ind til det forjættede område, hvor de nationale pavilloner, hovedpavillonen og Arsenale venter med så meget kunst, at ingen kan nå at inhalere det på en dag, ja knap nok en uge. Det hele er et år forsinket på grund af pandemien, men nu siver foruden journalisterne en lind strøm af kunstsamlere ind ad den næsten usynlige motorvej for de absurd velhavende, der glider gennem verden som en scenografisk undtagelse fra kødannelse.

Biennalen er ikke en messe, men Venedig er alligevel en messe værd for dem, der vil vide noget om, hvad der rører sig i laget lige inden det store gennembrud, der sagtens kan komme, når man først har udstillet her.

synn
(f. 1958) har arbejdet som journalist på Weekendavisen siden 1995 med interview og reportage i alle sektioner og genrer, men med vægten på kultur og samfund. Før det var hun en årrække tilknyttet Danmarks Radios P1 som medarbejder på bl.a. Ugerevyen, Orientering og Det Nye Europa. Mellem 2008-2015 var Synne vært på Interviewserien Louisiana live på Louisiana og hun har skrevet Sol og skygge – Tretten kapitler om Spanien (Gyldendal) og senest Hvad tænker arkitekten på? (Arkitektens Forlag 2015).

Andre læser også