Memeøkonomi. Et skøde på et digitalt billede, en såkaldt NFT, blev i marts solgt for 420 millioner kroner – det tredjedyreste kunstværk af en nulevende kunstner. Kunstverdenen spørger sig selv: investorboble, pyramidespil eller en revolution af livet på internettet?
Kryptobaronerne
En guldfeber går for tiden gennem kunstverdenen. Siden den digitale kunstner Beeple i marts solgte en såkaldt non-fungible token (NFT) for 420 millioner kroner i kryptovaluta, har kunstnere, mememagere og kendisser fra Paris Hilton til Damien Hirst sat digitale billeder og videoklip til salg i håbet om at tjene hurtige penge. Digitale samlerkort med YouTube-stjernen Logan Pauls ansigt? 12.000 kroner stykket. »Nyan Cat«, en GIF-fil af en pixeleret kat? 3,5 millioner kroner. Videoklippet »Charlie Bit My Finger«? 4,6 millioner kroner. Med salget af Beeples NFT – en collage med 5.000 af hans illustrationer – blev den i kunstkredse ganske ukendte animator fra South Carolina med ét til verdens tredjedyreste nulevende kunstner, kun overgået af Jeff Koons og David Hockney.
I månederne før Beeples rekordauktion var NFT-rygterne løbet gennem kunstverdenens sociale medier som en flok ophidsede gnuer. Hver dag bragte nye absurde salg. En lydoptagelse af rapperen Azealia Banks, der har sex med sin kæreste, konceptkunstneren Ryder Ripps? 104.000 kroner. Et videoklip af basketballstjernen LeBron James? 2,4 millioner kroner. Twitter-grundlæggeren Jack Dorseys første tweet? 17 millioner kroner.
Del: