Kunstrevy. Tre udstillinger i København viser, hvordan kolonitid er både fortid, nutid og fremtid. Kan kunsten hele nogle af sårene?
Kolonihistoriske spørgsmål
Hjemløs hjemve
Som femårig bliver David Kristoffersen fjernet fra sit hjem i Papikatsuk i Grønland og sendt til Kysthospitalet i Kalundborg. Hans ene ben er kortere end det andet, 1950ernes danske læger i Grønland mener, at han er syg og må indlægges i Danmark. David Kristoffersen tilbringer fem år i Kalundborg – uden kontakt til sine forældre. Ofte tager han på ekspeditioner i Kalundborg, han leder efter Grønland, efter Papikatsuk, forklarer han, og han bliver straffet efter hver ekspedition. For Grønland taler man ikke om på Kysthospitalet. Da han endelig får lov at vende hjem, har han glemt sit modersmål.
Udstillingen Displaced tager udgangspunkt i David Kristoffersens fortælling. Gennem video-, foto- og arkivmateriale giver Tina Enghoff den form og lyd. Fortællingen er af åbenlyse årsager fragmenteret: Fotografierne er slørede, arkivmaterialet er mangelfuldt, og siderne i bøgerne i værket Work in Progress (2021), der består af 168 håndindbundne bogomslag, er blanke.
Del: