Udogmatisk. »Jeg blev færdig med at have ondt af mig selv i begyndelsen af 20erne.« Lilibeth Cuenca Rasmussen om besværlig identitetspolitik og morsom performancekunst.

Kamæleon

Foto: Andreas Holmby Andreas Holmby

Under den gigantiske stråhat på pæle står et menneske. Det er kun den nederste del af kroppen, der er synlig. Et lyserødt skørt, to toptrænede ben og et par rulleskøjter. Jeg finder et ledigt sæde langs væggen i Hal 5 på Copenhagen Contemporary til Lilibeth Cuen­ca Rasmussens performance Cocktails og hilser på min femårige sidemand, der allerede før forestillingens begyndelse lader til at have tabt sit hjerte til rulleskøjteløberen – og i særdelshed hans lyserøde skørt.

Til venstre for stråhatten, der også er et hus, står en gigantisk iglo. På afstand er den bare en iglo, tæt på er den også et skørt af luftpostkonvolutter. Oppe under loftet hænger pupper af hvide dyner, en slags hængekøjekoloni, og i midten af rummet er en tipi af hvide, florlette lagener udspændt mellem gulv og loft, ti meter høj eller mere, holdt på plads af ti tunge koralsten.

anrr
(f. 1990) skriver om kunst og kultur. Hun er uddannet i Litteraturvidenskab fra Københavns Universitet.

Andre læser også