Underlandskab. I en nedlagt mine nord for Bergamo har den tyske kunstner Julius von Bismarck malet klipperne, så naturen selv ligner kunst, i et forsøg på at vise, hvordan vores tanker om begge dele er fyldt med klicheer.
Hulemaleri
BERGAMO – En af de mest udbredte fobier er uden tvivl klaustrofobi. Alene tanken om trange mørke rum kan gøre mange lettere desperate. Sådan har jeg det også. Og det er derfor med en vis grad af beklemmelse, at jeg kører rundt på de snoede, smalle bjergveje i De Italienske Alper nord for Bergamo for finde frem til en gammel nedlagt mine, som jeg skal ind i for at se den tyske kunstner Julius von Bismarcks seneste kunstværk, som er en installation netop der.

Ærlig talt var jeg på nippet til at aflyse, da jeg i min e-mailkorrespondance med arrangørerne af kunstfestivalen Thinking Like a Mountain fandt ud af, at kunstværket ikke sådan lige var til at besøge, men at jeg skulle akkompagneres af både en kurator og lederen af den nedlagte mine og have hjelm på og medbringe varmt tøj. Men man skal jo konfrontere sig med de ting, man frygter, eller hvordan det nu er, og jeg syntes virkelig, det lød som et interessant projekt, så nu kører jeg alligevel det sidste stykke på en hullet grusvej og svinger ind på den lille parkeringsplads, hvor jeg møder de to italienere.
Del: