ARoS. For første gang udstiller dronningen af iscenesat fotografi ikke fotografi.

Hommage til den ikke længere unge kvinde

»Det er manipulerede for-sjov-selfies omsat til vægtæpper,« har jeg hørt mig selv sige et par gange i den forløbne uge til en ven eller en kollega, jeg fortalte, at jeg skulle til ARoS for at se og skrive om en ny udstilling med Cindy Sherman. Rigtig mange kender den verdensberømte fotograf, hendes navn vækker begejstring, men når jeg så med tørt tonefald og hævede øjenbryn varedeklarerede udstillingen, kunne jeg godt høre, hvordan min egen skepsis smittede.

Sherman (født 1954) er en af de kunstnere, jeg har fulgt allermest, siden jeg for virkelig længe siden skrev speciale om hendes fotografier, hvor hun i serie efter serie iscenesætter sig selv i et forrygende fantasifuldt spektrum af kvindetyper fra Hollywood-filmen, reklamer, mode, eventyr, og hvad har vi.

sandbye
(f. 1964) er cand.mag. og ph.d. i litteraturvidenskab og moderne kultur, professor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet og kunstanmelder. Hun har været kunst- og fotografikritiker ved Weekendavisen siden 1995. Har bla. skrevet Det iscenesatte fotografi, Mindesmærker. Tid, erindring og historie i fotografiet, Manual til Dansk Samtidskunst (sammen med Lisbeth Bonde) og Kedelige Billeder, fotografiets snapshotæstetik og redigeret Dansk Fotografihistorie og Digital Snaps - The New Face of Photography.

Andre læser også