Kulturarv. Skyld, skam og pragmatisme. Hvad man har stjålet, må man naturligvis give tilbage. Eller? En historie om Benin-skulpturernes skæbne. Og måske de vestlige museers.

Fortiden er lige her

Benin-skulpturer og relieffer med dyre- og menneskefigurer i en stiliseret naturalisme. Hanen er et symbol på dronningens magt, måske har hun kunnet åbne med den imponerende nøgle til paladsets skatte. I midten poserer kolonimagten med sit rov. Et overgreb, der stadig trækker spor i dag. Fotos: Paul Schimweg, MARKK, The Trustees of the British Museum, Markus Scholz. Collage: Liv Ajse

I den første Marvel-film med et sort hold, Black Panther, kommer den temmelig funky hovedfigur Killmonger, måske lidt usædvanligt for genren, på museum og bliver mødt af en noget nedladende engelsk ekspert i de udstillede genstande. Han spørger, hvor de stammer fra, og hun svarer dygtigt, blandt andet er der to figurer fra kongeriget Benin, nuværende Nigeria. Han irettesætter hende. De er taget af de britiske soldater i Benin, men de er oprindelig fra hans (fiktive) afrikanske stat Wakanda. Hun er bestyrtet, da han nonchalant meddeler, at »bare rolig«, han nok skal skaffe hende af med dem.

»De genstande er ikke til salg,« siger hun spidst.

synn
(f. 1958) har arbejdet som journalist på Weekendavisen siden 1995 med interview og reportage i alle sektioner og genrer, men med vægten på kultur og samfund. Før det var hun en årrække tilknyttet Danmarks Radios P1 som medarbejder på bl.a. Ugerevyen, Orientering og Det Nye Europa. Mellem 2008-2015 var Synne vært på Interviewserien Louisiana live på Louisiana og hun har skrevet Sol og skygge – Tretten kapitler om Spanien (Gyldendal) og senest Hvad tænker arkitekten på? (Arkitektens Forlag 2015).

Andre læser også