BERLIN – For efterhånden en del år siden gik min yngste datter i tredje klasse på den lokale grundskole. Der var forældremøde, og klasselæreren brokkede sig over elevernes dårlige resultater i diktat. Der var for mange fejl og dermed for dårlige karakterer. I Tyskland giver man rigtige karakterer, fra børnene er helt små. Hvordan skal forældrene ellers vide, hvad deres børn kan og især ikke kan?

På tysk skriver man stadig og stædigt navneord med stort begyndelsesbogstav, selvom nok alle andre europæiske sprog har opgivet det princip. Her havde min datter hyppigt fejl, der trak hendes karakter ned. Et navneord, som læreren endda insisterer på at kalde et substantiv, kan være svært at genkende, når man er otte år og også skal koncentrere sig om at placere bogstaverne på linjen. Så jeg hævede forsigtigt, og overmodigt, min hånd og foreslog, at man måske kunne overveje at reformere retskrivningen. Sådan som vi gjorde i Danmark i 1948. Vi droppede navneordenes store begyndelsesbogstav. De øvrige forældre blev vækket af deres døs som ved et kanonslag. Vi gik fra 0 til 250 kilometer i timen på ét sekund, og et tordenvejr brød løs over mit hoved.