Spurgt. CPH:DOX efterprøver ikke deres dokumentarfilm, men stoler på filmskabernes integritet. Kunstnerisk direktør Niklas Engstrøm mener i øvrigt, at alt for mange forveksler dokumentarfilm med journalistiske produkter.

Film og fakta

Sagen kort: Dokumentarfilmen er for tiden en omdiskuteret genre. Grønlands hvide guld (2025) har med sin tvivlsomme regnemetode slået dybe sprækker i Rigsfællesskabet og fået en nyhedschef fra DR fyret. Og den er blot den seneste i en række kritiserede dokumentarer, som blandt andet tæller Den sorte svane (2024), Sexisme i musikbranchen (2024), Forfulgt af politiet? (2023) og Spies og morgenbolledamerne (2022). Hvad er det, der går galt? Og hvad gør man på en af verdens største dokumentarfilmfestivaler for at efterprøve de dokumentarfilm, man viser? 

Weekendavisen spørger Niklas Engstrøm, som er kunstnerisk direktør for CPH:DOX og har det overordnede ansvar for udvælgelsen af dokumentarfilm.

(f. 1997) er journalist og skriver historier i krydsfeltet mellem det private og det politiske. Han studerer statskundskab på Københavns Universitet og har tidligere skrevet for Altinget, Uniavisen og Zetland.

Andre læser også