Surreelt. Der er kunst på alle hylder i Venedig, hvor den 59. Biennale ser verden ret i øjnene uden at miste modet.

Et kunststykke

Det har taget et år ekstra at skyde biennalen i gang på grund af pandemien, men det tager ikke mange timer at forvandle en central plads mellem de nationale pavilloner i Giardini til Ukraines Plads. Det sørger biennalens effektive hovedkurator, Cecilia Alemani, for i samarbejde med den ukrainske pavillons stab. På åbningsdagen tirsdag lugter der brændt, fordi rå træsøjler bliver »malet« med svejseflamme, mens sandsække bliver stablet op i midten som en hilsen fra fronten. På de sortsvedne søjler kommer der til at hænge værker skabt af kunstnere, der er fanget i krigen, og de vil blive skiftet ud hver måned.

Lige i nærheden ligger den imposante grønmalede russiske pavillon ildevarslende tom hen, mens mennesker som en bisværm flokkes om de andre.

synn
(f. 1958) har arbejdet som journalist på Weekendavisen siden 1995 med interview og reportage i alle sektioner og genrer, men med vægten på kultur og samfund. Før det var hun en årrække tilknyttet Danmarks Radios P1 som medarbejder på bl.a. Ugerevyen, Orientering og Det Nye Europa. Mellem 2008-2015 var Synne vært på Interviewserien Louisiana live på Louisiana og hun har skrevet Sol og skygge – Tretten kapitler om Spanien (Gyldendal) og senest Hvad tænker arkitekten på? (Arkitektens Forlag 2015).

Andre læser også