Burgere og bønner. I USA gøres selv almindelige hverdagsprodukter til våben i valgkampen. Langt inde på forbrugerlandets hylder aner man en ny, konservativ kultur.
En kop varm kulturkrig
FREDERICKSBURG, VIRGINIA – Det er svært at vælge morgenkaffe hos Black Rifle Coffee Company. Weekendavisen er holdt ind ved et trist vejkryds en times kørsel syd for Washington og står foran cafeens hylder med hele kaffebønner. Måske skulle man nappe en pose »AK Espresso«, som er udsmykket af et dødningehoved og to automatrifler? Eller hvad med en »Freedom Roast«, hvor ordene er skrevet med svungne bogstaver i stil med den amerikanske forfatning? Ville morgenen blive mest forsødet af en kande »Gunship«, den med kamphelikopteren, eller en »Silencer Smooth«, hvor pakken er prydet af en lyddæmper?
Cafeen ligger over for en filial af Starbucks, og det er hele pointen: Black Rifle Coffee står i kampklar opposition til den blødsødne, grønne kæde fra Seattle, som er kendt for deres støtte til ligestilling og homovielser. Her er sort den dominerende farve. Sort som ristede kaffebønner og geværløbet på en AR-15. Sort som de amerikanske flag på Donald Trumps valgmøder, der symboliserer det modsatte af det hvide, nemlig at man har tænkt sig at kæmpe til døden og aldrig give op.
Del: