Anmelderi. I sin upræcise, bagstræberiske bredside mod dansk filmkritik glemmer Ekkos chefredaktør at spørge, hvad kulturkritikkens eksistensberettigelse overhovedet er i 2025.
Ekkokammeret
Mediebranchen har i efterhånden et par årtier befundet sig i en konstant tilstand af omvæltning. Et af de områder, der i særlig grad er blevet rystet med internettets og de elektroniske mediers fremkomst, er kulturkritikken. Før i tiden havde de store mediers anmeldere en naturlig adkomst til autoritet og synlighed – de var ganske enkelt de eneste konstante stemmer i offentligheden. Sådan er det ikke længere.
Det er i sagens natur relevant at blive ved med at tage bestik af kulturkritikkens vilkår og tilstand i de landsdækkende medier, men ofte finder diskussionen herhjemme sted på et alt for lavt niveau. Det sås igen i weekenden, da filmmagasinet Ekkos chefredaktør, Claus Christensen, skrev en kommentar under den alarmistiske overskrift »Filmkritikken i frit fald«.
Del: