Anmeldelse: Knock at the Cabin. M. Night Shyamalan skaber personlige genrefilm om eksistensens vigtigste spørgsmål. Den apokalyptiske Knock at the Cabin er hans bedste og mest overbevisende værk i årevis.

Dommedag i morgen

Lige siden gennembruddet med spøgelsesklassikeren Den sjette sans i 1999 har M. Night Shyamalans film skilt sig ud med deres blanding af blåøjet oprigtighed og spektakulære præmisser. I den tidligt klimabevidste The Happening fra 2008 forårsager et mystisk naturfænomen en enorm selvmordsepidemi.

I The Village (2004) følger vi en gruppe mennesker i en primitiv 1800-talsby, men sent viser det sig, at filmen foregår i nutiden, og at byen er en kunstig konstruktion, der skal skærme indbyggerne fra den moderne verden. I Old (2021) besøger en gruppe turister en strand, hvor en særlig kraft får dem til at ældes med turbofart, så de må tage selve eksistensen op til overvejelse.

lawj
(f. 1986) skriver om film og litteratur og om, hvordan internettet og den teknologiske udvikling forandrer verden. Uddannet i engelsk og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en ph.d. i amerikansk litteratur ved Hebrew University.

Andre læser også