Improvisation. Moki Cherrys storslåede tekstilværker fra 1970erne smælder af farver og free jazz for silke, satin, sitar og trompet.

Billedstof

Det er overraskende så meget energi, der drøner ud af Moki Cherrys store farverige billedtæpper fra 1970erne, som de hænger elegant i Nicolai Wallners kridhvide gallerirum, hvortil de aldrig var tænkt. Man forestiller sig, hvordan tæpperne har været foldet sammen og været på tur, smidt ind i folkevognsrugbrødet til en jazzfestival, foldet ud i et tv-studie eller hængt op i ribberne i gymnastiksalen på en svensk folkeskole. Alligevel er der hverken noget falmet over farverne eller over stofapplikationerne af vibrerende jazz hands i kanten af et stort tæppe. Selvom noget selvfølgelig mangler, det liv og den musik, de var skabt til.

Cherry (1943-2009) – født i Sverige under navnet Monika Karlsson og uddannet designer – lavede oprindeligt de store tekstilarbejder som del af The Organic Music Theatre, navnet på det fællesskab omkring kunst, musik, aktivisme og pædagogik, hun skabte med sin mand, den amerikanske avantgardejazz-trompetist Don Cherry. På fotografier fra tiden ser man, hvordan tæpperne er ophængt over scenen som en slags baldakin, der indrammer den free jazz, der sakser derudad nedenunder – eller de er gulvtæpper, som musikerne sidder på, når de spiller på sitar eller gulvtromme. Ofte hænger de bag musikken, gerne flere ved siden af hinanden, i forskellige størrelser og formater, som en skæv, kulørt, multifacetteret baggrundsscenografi med plads til verdens mennesker og musik, ligesom Cherry-familien, der selv er et miks af ophav og kontinenter.

Andre læser også