Hos Jeppe Rønde er der intet, der er hvidt, og intet, der er helt sort. Der er til gengæld meget, der er mørkt, og der er rigtig meget, der er mudret, grumset, gråligt. Rembrandt og Kieslowski er Røndes æstetiske, filmiske forbilleder. Også Caspar David Friedrichs malerier har haft stor betydning. Det vrimler, i Jeppe Røndes film, med storslåede landskaber, poetisk lys og gråvejr. Eksempelvis i Bridgend fra 2015, der gav Rønde internationalt gennembrud og et rygte som atypisk, dristig spillefilmsinstruktør. Filmen er et portræt af udkantsbyen Bridgend i Wales, der er ramt af en bølge af uforklarlige teenageselvmord. Jeppe Rønde opholdt sig selv i byen fra 2007 til 2012, og alene i den periode tog 79 teenagere deres liv. Bridgend blev fejret, men også problematiseret. Nogle mente, at Rønde gik for langt i sit forsøg på at aftabuisere et tabuiseret fænomen. Filmen var simpelthen for smuk.

Også Kærlighedens gerninger, der er Jeppe Røndes seneste film, udforsker noget ret mudret på ret poetisk vis. Filmen, der får premiere den 11. september, er dristigere end de fleste danske film, der udkommer i disse år. Den er noget så paradoksalt som en umådeligt smuk film om incest.