Kronik. Vi ved godt, at Donald Trump næres af opmærksomhed. Så hvorfor er det alligevel svært at kigge væk?

Showmanden Trump

Foto: Brendan Smialowski, Scanpix

»Det her bliver fremragende fjernsyn,« lød det fra Donald Trump under det højlydte skænderi i Det Ovale Kontor mellem ham selv og Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, for en måned siden. Selv efter et kaotisk møde uden fortilfælde, der potentielt kunne afgøre millioner af ukraineres skæbne, var det seertallene, som i sidste ende optog den amerikanske præsident. For hvis der er én ting, verdens mest magtfulde mand forstår, er det værdien af at fange vores opmærksomhed – igen og igen.

Hvis man under Trumps indsættelse i januar rettede blikket mod de fineste pladser på forreste række, kunne man se opmærksomhedsøkonomiens direktører sidde side om side: Mark Zuckerberg (Facebook og Instagram), Jeff Bezos (Amazon), Sundar Pichai (Google), Elon Musk (X) med flere. Det var måske den tydeligste illustration af, at vi lever i en tid, hvor vores opmærksomhed er blevet en handelsvare.

Andre læser også