I Falsificeret udfordrer vi hver uge vedtagne sandheder, afliver forældet viden og ser på fusk og fejl i forskningens verden.

Det, vi troede, vi vidste

Vi ved godt, at det udleder drivhusgasser, når vi rejser med fly, men alligevel er flyene så populære, at der til enhver tid sidder omkring en million mennesker i et flysæde i verden.

Siden 1992 har FN derfor som en del af Klimakonventionen (UNFCCC) registreret de samlede drivhusgasudledninger fra den globale flytrafik. Da konventionen blev ratificeret, var det dog kun 42 højindkomstlande, der havde pligt til at rapportere udledninger fra flytrafik, mens det var frivilligt for de øvrige 155 lande. Argumentet var, at indbyggere i rige lande flyver meget mere end gennemsnittet, hvorfor det ikke ville gøre den store forskel, om lav- og mellemindkomstlande også lavede klimaregnskab for deres flytrafik.

Det, vi ved nu

Siden 1992 har mange af de tidligere lande med lavere indkomster, som Kina, Indien og Brasilien, imidlertid haft stigende økonomisk vækst og dermed også stigende flytrafik. Alligevel indberetter de ikke drivhusgasser fra flytrafik.

Den globale flytrafik udleder mere CO₂ end tidligere antaget. Foto: Todd Korol, Scanpix
Den globale flytrafik udleder mere CO₂ end tidligere antaget. Foto: Todd Korol, Scanpix Todd Korol/Reuters/Ritzau Scanpix

Nu har forskere fra Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet i Trondheim imidlertid fundet en måde at opgøre emissionerne fra den globale flytrafik. De har ganske enkelt samlet data for 40 millioner flyvninger fra samtlige 197 lande, der har tilsluttet sig Klimakonventionen, og derefter beregnet flyenes brændstofforbrug.

Ikke overraskende placerer Kina sig på andenpladsen efter USA i emissioner fra flytrafik, ligesom også De Forenede Arabiske Emirater, Sydkorea, Thailand, Singapore og Indien dukker op blandt lande med stor flytrafik.

Alt i alt viser det sig, at de samlede udledninger fra den globale flytrafik er 50 procent højere end det, der var indrapporteret til FN.

Men …

Forskergruppen bemærker dog, at der fortsat er en tydelig sammenhæng mellem indkomst og rejselyst, og bider mærke i, at Norge indtager en tredjeplads efter USA og Australien, når det gælder emissioner fra indenrigsflyvninger. Det forklarer de med, at Norge er et langt, smalt land med store afstande. jopp

EurekAlert!, 29. maj