Kommentar. Børnehaver har alt for meget fokus på faglig læring og forsømmer at gøre børnene socialt skoleparate, lyder det. Men forskning viser noget helt andet.
Læringsspøgelset
Børn, der starter i skole, er mindre skoleparate end tidligere. Det er konklusionen i en rundspørge blandt danske børnehaveklasseledere, som flere medier tog op i denne uge. Det er ikke evnen til at binde snørebånd eller tælle til 20, der er problemet, men børnenes manglende sociale færdigheder. De har, hvis man skal tro lærerne, sværere ved at håndtere konflikter, lytte efter og tage hensyn til hinanden.
En årsag, der fremhæves i flere artikler, er, at der fokuseres alt for meget på faglig læring i daginstitutionerne. På dr.dk siger en børnehaveklasseleder, at børnehaverne i stedet burde »fokusere på de sociale relationer«, og til fagbladet Folkeskolen erklærer Regitze Spenner Ishøy, formand for Skole og Forældre, at vi har brug for at snakke om, hvad skoleparathed egentlig er. »Er det, at de kan stave deres eget navn og holde på en blyant, eller er det, at de kan vente på tur og lytte eller at indgå i sociale relationer?«
Del: