Da sundhedsmyndighederne langt om længe begyndte at bekymre sig for amerikanernes misbrug af opioider, og man endelig begyndte at holde lidt igen med recepterne, fik konsulenterne fra McKinsey & Company en genial idé: medicinalfirmaerne kunne holde gang i salget af den ekstremt vanedannende medicin ved at målrette pillerne til patienter med »høj misbrugsrisiko« og overbevise læger om at øge dosis. Der blev også udfærdiget en plan om at give særlig rabat til apoteker, hvis en dødelig overdosis kunne spores tilbage til stedet. På den måde håbede man, at de ville blive ved med at lange piller over disken.

Anekdoten stammer fra bogen When McKinsey Comes to Town, som er skrevet af de undersøgende journalister Walt Bogdanich og Michael Forsythe og udkom i USA i oktober, og den indeholder endnu en foruroligende krølle: Samtidig med at McKinsey hjalp medicinalvirksomheder som Purdue Pharma med at få flest mulige amerikanere hooked på smertemedicinen OxyContin – så havde firmaet også de amerikanske sundhedsmyndigheder som kunde.