Morgenmadsmonstre. Dansk-amerikansk gyserkomedie om reklamemaskotter er fjollet og forrygende.

Skumfiduser til morgenmad

Da jeg var dreng, kastede jeg lange blikke efter Brugsens hylder med farverigt emballeret morgenmad. En munter abedreng smilede tilbage fra Coco Pops-pakkerne, tigeren Tony ville vække en tiger i mig, og Rice Crispies sagde »Snap, crackle, pop!« på tungen. Men min mor sagde nej: Kellogg's-morgenmadsprodukter var for dyre og fordærvende for barnekrop og -sjæl. Med deres forlokkende markedsføring og tvivlsomme ernæringsværdi repræsenterede de alt, hvad hun fandt suspekt ved det kapitalistiske USA.

Men på den anden side af Atlanten var Kellogg’s den pæne dreng i klassen. Konkurrenterne gik længere, for eksempel lancerede General Mills i 1970erne en serie »monster cereals«, hvor børnevenlige varianter af figurer som Dracula og Frankensteins monster lokkede ubestemmeligt sukkerknas med skumfiduser (!) i landets letpåvirkelige poder.

Andre læser også