Kritik. En bister mand gik til angreb på velfærdsstaten med indædt modvilje mod kunststøtten som sin rambuk. Nu har lagerforvalter Peter Rindal omsider fået sin kyndige biografi.

Oprøreren, der forsvandt

Peter Rindal var en selvhjulpen mand af jævne kår, som havde en bred appetit på kultur. Ikke så meget teatret, men han havde dog set en wieneroperette på Odense Teater engang i 1950erne og moret sig så meget, at han måtte græde af glæde.

Moderne kunst kunne han ikke kapere, men det er jo ikke i sig selv interessant – smag og behag, De ved. Peter Rindals syn på de sager er for så vidt ikke mere betydningsfuldt end Deres eller mit. Alligevel skulle hans smag og synspunkter på dette område udløse en voldsom, ja, en så eksplosiv debat i hans samtid, at hans minde stivnede som en isme.

ahis
(f. 1958), politisk redaktør, forfatter. Uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 1986. Roskilde Tidende, Socialistisk Weekend, Land og Folk, A-pressen, Weekendavisen siden 1998. Har skrevet Æresretten (2003), Forræderens dagbog (2005), Idealisten (2008), Klassekammeraten (2010) og Den kætterske socialdemokrat (2018).

Andre læser også