Digterdiskurs. Norsk debutant siger, at ideologien på Forfatterskolen i København fik hende til at holde helt op med at skrive.

Litterær monokultur

»Der var en stærk ideologi knyttet til litterær form ved skolen, som en forfatterstudent blev konfronteret med. Jeg mistede mit eget sprog fuldstændig.«

Sådan siger den debuterende forfatter Ida Frette, hvis digtsamling Perverst navn netop er udkommet i Norge. Ida Frette er uddannet fra tre forskellige skriveskoler i Danmark, Norge og Sverige, nemlig Forfatterskolen i København, Skrivekunstakademiet i Bergen og Litterär gestaltning i Göteborg, og i et interview med Morgenbladet retter hun nu kritik mod den danske skole, hvor hendes forfatteruddannelse begyndte.

krot
(f. 1964) skriver litteraturkritik, kommentarer og journalistik. Han har skrevet en række essaysamlinger om litteratur, kultur, politik, rejser m.m., blandt andet 'Kvinde på Dronning Louises Bro', 'Frisk fisk til inkaen', 'Den nøgne maskine', 'Soldatens år', 'Ord og handling', 'Det der var' og 'Flugten til Europa', 'Den druknede dreng' om flygtningekrisen som motiv i samtidslitteratur og kunst og senest 'Den sorte mand. Racisme, woke og hvidhed i dansk litteratur'. Desuden tilrettelægger og programvært på radioprogrammer og podcasts til DR P1 og P2.

Andre læser også