Maritimt. Skibet er ladet med malkekøer, drikfældige kokke, forklædte kvinder og farlige matroser, når Erik Gøbel udfolder den fascinerende historie om de danske sejlskibes storhedstid.
Lig i lasten
Hvis nogen skulle have glemt, at Danmark er en søfartsnation, vil jeg opfordre til straks at få fat i Eriks Gøbels Under sejl – til Asien, Afrika og Amerika udgivet i samarbejde med M/S Museet for Søfart. Bogen tegner et fascinerende billede af den skibsfart, der foregik med sejl, inden dampskibene fra midten af 1800-tallet begyndte at dominere. Selvom udgangspunktet er handelsflåden, er det ikke selve handlen, der er i fokus. Det er skibene, sejladserne og søfolkene, det handler om.
Bogen begynder naturligt nok med Christian 4. og oprettelsen af handelsselskabet Ostindisk Kompagni i 1616, der af kongen fik 12 års eneret på dansk søfart og handel i Asien. Herfra gik det op og ned med at få bidt sig fast. Først i 1700-tallet skete der for alvor noget. I 1732 blev sejladserne overtaget af det nyoprettede Asiatisk Kompagni, der strømlinede sejladserne og udvidede med en handelsplads i Bengalen. Hvad der dog for alvor fik sat gang i butikken, var sejladserne til Kina, hvortil man sendte de største skibe, og hvorfra man hentede de største handelsindtægter.
Del: