Interview. Stanford-professoren Mark McGurl huggede sig gennem Amazons jungle af zombier, alfa-milliardærer og homoerotiske rumvæsener og kom ud på den anden side med et nyt syn på den moderne roman.
Ingenting på én gang
Jeff Bezos har engang fortalt, at det var Resten af dagen, Kazuo Ishiguros roman fra 1989, som fik ham til at kvitte sit job på Wall Street og køre tværs over landet for at stifte Amazon. På sædet ved siden af sad hans hustru, MacKenzie, der havde taget skrivekurser hos Toni Morrison på Princeton og drømte om at blive forfatter (og som senere skulle blive alletiders mest velhavende af slagsen – takket være skilsmisseforliget med Jeff, ganske vist, ikke salgstallene for romanen The Testing of Luther Albright).
Skal man tro oprindelsesmyten, udspringer Amazon altså af en roman. Og af to unge, begejstrede læsere, der var ivrige efter at dele skønlitteraturen med resten af verden. Det første, der kom til salg på hjemmesiden i 1994, var bøger. Siden fulgte firmaets mest berømte opfindelse, Kindle, et apparat til at købe og læse elektroniske bøger. Deres mest oversete opfindelse er til gengæld en digital platform, Kindle Direct Publishing, hvor alle kan udgive og sælge deres egne bøger. Lægger man det hele sammen, har Amazon forandret forholdet mellem forfattere og deres læsere på måder, som Jeff og Mackenzie umuligt kunne have forestillet sig, da de kørte vestpå dengang. I dag står tjenesten for halvdelen af alle bogsalg i USA.
Del: