Anmeldelse. Grundig biografi om Piet Hein vægter kærester tungere end resultater.

En halv tusindkunstner

Piet Hein er nu om dage nok mest kendt for sine gruk: de korte, pointerede, fikse og aforistiske digte, som han i mange år forsynede dagbladet Politikens spalte »At tænke sig« med, under pseudonymet Kumbel Kumbell. De blev i 1940-50erne en enorm succes, opsamlet i en lang række årlige bøger, som han i perioder kunne leve af, og adskillige af dem er nærmest blevet til ordsprog eller talemåder, som mange kan citere den dag i dag. 

Det er i sig selv imponerende, at han i lange perioder kunne fyre et par gruk af om dagen, sideløbende med den tyfon af aktivitet, han i øvrigt havde gang i. Hein blev uden tvivl en af det 20. århundredes mest succesrige og læste danske digtere – selvom der er mange, der ikke vil indrømme ham megen plads i litteraturhistorien. I sin samtid var han imidlertid en kendis i hele Norden, berømt også for mange andre ting: designer af lamper, spil, mobiler og andre opfindelser, videnskabsjournalist, revyviseforfatter, talsmand for antiatombombebevægelsen »Een verden«, offentlig intellektuel, ven af Niels Bohr og Albert Einstein.

stjern
(f. 1957) er professor på Aalborg Universitet København og har skrevet fast i Weekendavisen siden 1994 om filosofi, idehistorie, politik, litteratur, etc. Redigerede KRITIK fra 1993-2013. Har bl.a. skrevet Hadets Anatomi om Ex-Jugoslavien og Adskillelsens Politik om multikulti, begge med Jens-Martin Eriksen; Kritik af den negative opbyggelighed med Søren Ulrik Thomsen, Tal en tanke med Vincent Hendricks, MEN - ytringsfrihedens historie i Danmark med Jacob Mchangama. På engelsk har jeg publiceret disputatsen Diagrammatology og Natural Propositions om den amerikanske filosof Charles Peirce. Har redigeret Kampen om disciplinerne og Kortlægning af dansk humanistisk forskning med David Budtz Pedersen.

Andre læser også