Kommentar. Valget af Annie Ernaux som årets modtager af Nobelprisen i litteratur er et tilbagefald til det, man kan kalde Det Svenske Akademis eurocentriske orientering.

Det litterære udsyns grænse

Med offentliggørelsen af den franske forfatter Annie Ernaux som modtager af Nobelprisen i litteratur 2022 inviterer Det Svenske Akademi til et par småkritiske spørgsmål, som aldrig bliver besvaret, kun pareret. Spørgsmålene handler på ingen måde om Annie Ernaux' værdighed som pristager, kun om det klassiske og solide valgs forudsigelighed.

I Det Svenske Akademi vil man sandsynligvis tænke på dagen i dag som det definitive farvel til den dybe krisetilstand, der begyndte i efteråret 2017, da Dagens Nyheter afslørede det daværende akademimedlem Katarina Frostensons mand, Jean-Claude Arnault, som en seriekrænker, der nød godt af Akademiets beskyttelse, opbakning, økonomi og lejligheder.

krot
(f. 1964) skriver litteraturkritik, kommentarer og journalistik. Han har skrevet en række essaysamlinger om litteratur, kultur, politik, rejser m.m., blandt andet 'Kvinde på Dronning Louises Bro', 'Frisk fisk til inkaen', 'Den nøgne maskine', 'Soldatens år', 'Ord og handling', 'Det der var' og 'Flugten til Europa', 'Den druknede dreng' om flygtningekrisen som motiv i samtidslitteratur og kunst og senest 'Den sorte mand. Racisme, woke og hvidhed i dansk litteratur'. Desuden tilrettelægger og programvært på radioprogrammer og podcasts til DR P1 og P2.

Andre læser også