Kontroversen. Film og tv har gjort det i årevis, så hvorfor skulle en krimiforfatter ikke benytte betalt produktplacering i sin debutroman? Norske forfattere og forlag diskuterer skønlitteraturens uafhængighed.
Denne roman er bragt til dig af Pepsi
Det skortede ikke på ros i sidste måned, da forfatter, reklamemand og curler Johan Høstmælingen under kunstnernavnet Johan Høst debuterede med krimiromanen En nasjon i sjakk på forlaget Vigmostad & Bjørke. Alt fra Verdens Gang og Dagens Næringsliv til NRK havde fine ord tilovers.
Men så kunne lokalavisen Gudbrandsdølen Dagningen for nylig afsløre, at Johan Høst havde indgået forretningsaftaler med flere virksomheder, der optræder i bogen. »En nasjon i sjakk er krydret med referencer til steder, produkter, virksomheder og personer, som findes i virkeligheden,« skrev Gudbrandsdølen Dagningen med henvisning til, at hverken forfatter eller forlag havde oplyst om det pekuniære foretagende på noget tidspunkt.
Del: