Anmeldelse: Vågen. På Teater Momentum prøver mennesket at finde sig selv mellem pink papmachéklipper og vakt yogachanting. Det er genial scenekunst.
Forskelsløs flok
Hvis det, vi oplever i denne tid, vitterlig er tæppefaldet for den radikale wokeisme – forestillingen om mennesket som loyal og pikeret bærer af en distinkt gruppeidentitet – så lad det endelig ske med Rebekka Boydings lille, geniale forestilling Vågen på Teater Momentum i Odense. 52 minutters abstrakt og dog præcis scenekunst om den uforgængelige spontanitet, der netop gør os til andet end medlemmer af forskelsløse flokke.
Her i Laura Rathschaus douce blinkende, spacede scenografi af papmaché og videokunst befinder vi os i en fremtid efter »Den Store Omstilling«. De medvirkende – Emilie Rasmussen, Emma Weyde og Frederik Winther Rasmussen samt Jacobe Suissa tilbagetrukket ved en pult bag et klippestykke – er klædt i lyseblåt og forbundet af navlestrenglignende reb. De betræder pink jord, bevæger sig duvende yogisk og taler i kor eller ripraprupsk i forlængelse af hinanden. De chanter de samme rimede vers om altings godhed om og om igen og ler en latter, der lyder mere og mere nervøs, som forestillingen skrider frem.
Del:



