Kunstnerisk. Var busteaktionen hærværk eller snarere udtryk for et nødvendigt opgør med samfundets strukturelle racisme og koloniale arv? Reportage fra et arrangement på Københavns Universitet om buster, der sænkes, og statuer, der falder.
Statuers eksklusion
Det vakte opstandelse, da Weekendavisen i november kunne afsløre, at en gruppe anonyme kunstnere omkring Kunstakademiet havde bortført en gipsbuste af Frederik 5. fra en af akademiets sale og sænket den i Københavns Havn. Den måtte efterfølgende bjærges, men viste sig at være ødelagt – eller »rematerialiseret«, som det kom til at hedde efter en famøs Deadline-optræden af bagkvinden bag hændelsen, institutleder på akademiet Katrine Dirckinck-Holmfeld. Hun trådte frem få dage efter i Politiken og tog ansvaret for aktionen, der endte med at koste hende både jobbet og en politianmeldelse.
For Katrine Dirckinck-Holmfeld var det en kunsthappening og »et forsøg på at minde om kolonitiden og dens fortsatte tilstedeværelse i samfundet«, men for mange i den offentlige debat var det en kriminel handling og hærværk mod et stykke kulturarv.
Del: