Satellit. En kæmpefusion stiller skarpt på et problem for Vesten: Mere end hvert andet nye skib er kinesisk. Det har også militære konsekvenser.
Gigantværft i Kina
Kina får nu klodens største skibsværft, CSSC Holdings, gennem en fusion af to i forvejen kæmpestore værfter og er dermed kommet et skridt nærmere opfyldelsen af en årtier lang ambition om at fylde verdenshavene med kinesiskbyggede skibe.
Den fusionerede virksomhed – som er næsten dobbelt så stor som nummer to på verdensplan, Sydkoreas Hyundai Heavy Industries – vil være i stand til at bygge alt fra olietankere til hangarskibe.

Ifølge statistik fra FN stod Kina sidste år for 55 procent af klodens samlede skibsbyggeri. Til sammenligning tegnede USA, som ifølge præsident Donald Trump igen skal blive en mægtig skibsbyggernation, sig for bare 0,04 procent.
Udviklingen har klare militære konsekvenser, fordi teknologiske fremskridt ved bygning af civile skibe kan smitte af på krigsskibe og vice versa. Så når Kina i en årrække er den førende inden for bygning af civile fartøjer, vil det hen ad vejen nærmest pr. automatik hjælpe Kinas flåde til øget formåen.
Desuden er civile kinesiske skibsværfter indrettet til også at lave skibe til militær brug, og de vil derfor hurtigt kunne mobiliseres, hvis en skærpet international situation kræver hurtig oprustning på flådeområdet.
harms
Del: