Billedstorm. Kunstneren Erik A. Frandsen beskylder fremtrædende kunsthistorikere for at antyde, at han er fascist. Det gør de i et forsøg på at rehabilitere busteskubberen Katrine Dirckinck-Holmfeld, mener han.

Væltede statuer

En af Danmarks mest anerkendte billedkunstnere, Erik A. Frandsen, føler sig hængt ud som noget nær fascist af to fremtrædende kunsthistorikere på Københavns Universitet, professor Mathias Danbolt og lektor Amalie Skovmøller.

Han har klaget til universitetets Praksisudvalg over de to forskere, der sidste år fik trykt en videnskabelig artikel om et af hans kunstværker i en bog, som Glyptoteket udgav i forbindelse med udstillingen IKONOKLASME – Kunsten som kampplads.

ppjo
(f. 1965) blev efter jurastudier på Aarhus Universitet uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1992. Han har arbejdet på Horsens Folkeblad, Jyske Vestkysten og Radio Gladsaxe og siden 1996 på Weekendavisen. I 2011 afslørede han hjerneforskeren Milena Penkowa og Danmarkshistoriens største sag om videnskabelig svindel, ligesom han bl.a. har dokumenteret, at den danske diplomat i Berlin Vincens Steensen-Leth under krigen hjalp Stauffenberg-gruppen, der forsøgte et attentat på Hitler, samt opklaret omstændighederne omkring forfatteren Herman Bangs død i et tog i USA. Han har skrevet bøgerne Tandlægens masker, Forførerne, Flaskens ånd, Generalen – Kjeld Hillingsø og Det fordømte menneske – Jørgen Leth og den nye sædelighedsfejde.

Andre læser også