Denne artikel udkommer også i Weekendavisens politiske nyhedsbrev Mandag Mortensen. Læs mere og tilmeld Dem her.

Den nybagte regerings første uger er stort set gået med at udøve betydelig selvskade, der har skygget for, at der faktisk også har været politik på hylderne. Havde Pia Olsen Dyhr ikke rodet sig ud i tumult om en rådgiver, kunne hun have solet sig i en kommuneaftale med over tre milliarder kroner ekstra til offentlige velfærdstiltag. Og Mette Frederiksen har med rokader blandt sit partis udlændingekæmpere fjernet opmærksomheden fra, at Socialdemokratiets gamle tanker om et udrejsecenter placeret uden for EU er rykket et skridt nærmere.