Filantropisk. »Et kæmpestort problem.« »En kolonisering.« »En virus i uddannelsesverdenen.« På landets lærer- og pædagoguddannelser vokser kritikken af et nyt og usædvanligt tæt samarbejde med LEGO Fonden.

Farlig leg

Omgivelserne var blevet mere farverige, da Anders Laulund i februar begyndte på sidste semester af læreruddannelsen på professionshøj­skolen UCN. For enden af Aalborg-afdelingens atriumgård var tre centrale lokaler blevet indrettet til »PlayLab«, legerum, hvor Laulund og hans medstuderende skal eksperimentere med at bruge alt fra maling til robotter og Virtual Reality-briller i undervisningen.

Lignende legerum bliver indrettet på alle afdelinger af landets seks professionshøjskoler som en del af ­Playful Learning, et samarbejde med LEGO Fonden, som skal hjælpe den næste generation af lærere og pædagoger med at »genopdage legen« i landets skoler og dagtilbud. En donation på 57 millioner kr. – samt yderligere 24 millioner til de 12 ph.d.-studerende, der skal følge projektet i de næste fem år – gør Playful Learning til det hidtil tætteste og mest ambitiøse samarbejde mellem professionshøjskolerne og en privat fond.

mabe
(f. 1980) er Weekendavisens korrespondent i Washington D.C., hvor han skriver om politik, økonomi og teknologi. Før Asienkorrespondent bosat i Sydkorea. Har blandt andet skrevet bøgerne Danmark Disruptet (2019) og Magteliten (2015).

Andre læser også