Filantropisk. »Et kæmpestort problem.« »En kolonisering.« »En virus i uddannelsesverdenen.« På landets lærer- og pædagoguddannelser vokser kritikken af et nyt og usædvanligt tæt samarbejde med LEGO Fonden.
Farlig leg
Omgivelserne var blevet mere farverige, da Anders Laulund i februar begyndte på sidste semester af læreruddannelsen på professionshøjskolen UCN. For enden af Aalborg-afdelingens atriumgård var tre centrale lokaler blevet indrettet til »PlayLab«, legerum, hvor Laulund og hans medstuderende skal eksperimentere med at bruge alt fra maling til robotter og Virtual Reality-briller i undervisningen.
Lignende legerum bliver indrettet på alle afdelinger af landets seks professionshøjskoler som en del af Playful Learning, et samarbejde med LEGO Fonden, som skal hjælpe den næste generation af lærere og pædagoger med at »genopdage legen« i landets skoler og dagtilbud. En donation på 57 millioner kr. – samt yderligere 24 millioner til de 12 ph.d.-studerende, der skal følge projektet i de næste fem år – gør Playful Learning til det hidtil tætteste og mest ambitiøse samarbejde mellem professionshøjskolerne og en privat fond.
Del: