Lånte fibre. Hvorfor begyndte almindelige mennesker at klæde sig som Olympens guder svøbt i elastisk kunststof?

Veni, vidi, stretchi

Fotocollage: Liv Lansner. Fotos: Adobe Stock, Colourbox

På sal 201A på Statens Museum for Kunst i København, umiddelbart på venstre hånd, hænger et billede med titlen Portræt af Kennett Dixon, der spiller badminton, der forestiller en ung, lyslokket dreng med ketsjer og fjerbold, midt i en serv – drengen spiller faktisk ikke badminton, men jeu de volant, en forløber til nutidens ketsjerspil. Det er malet af den britiske hofmaler William Beechey et sted mellem ​​1788 og 1792.

Maleriet har ikke skrevet sig ind i kunsthistorien – hvis museet brød i brand i morgen, ville Portræt af Kennett Dixon, der spiller badminton sandsynligvis ikke være blandt de første værker til at blive reddet ud af flammerne – men det er interessant af andre årsager.

Andre læser også