Anmeldelse. Ungeren er et strukturelt udfordret, men fint ungdomsdrama om et af de vigtigste kapitler i den nyere hovedstadshistorie.

Ungeren overgiver sig for hurtigt

Ungeren – Overgi'r sig aldrig er ikke en dårlig tv-serie. Slet ikke. Det er et stringent samtidshistorisk ungdomsdrama, der med sin septumpiercede styling og alle sine bipbip-telefoner fremmaner 2007 til perfektion, og som, vigtigst af alt, formår at få forholdsvis ukendte unge skuespillere til at fungere virkelig godt på skærmen. Cadeau til det. Men den har nogle store strukturelle problemer. Man har forsøgt at skære den kolossalt vigtige – men også bare: kolossale – historie om rydningen af ungdomshuset til i fem små afsnit af en halv times varighed, og det er ikke tilstrækkeligt: Formen kan simpelthen ikke rumme den historie, man gerne vil fortælle.

Ungeren er, som det hedder, inspireret af virkelige hændelser. I 2000 købte den evangeliske frikirkemenighed Faderhuset det hus, som kommunen ellers havde skænket til de unge bz’ere tilbage i 1982. Det udløste en bypolitisk kulturkamp, der i marts 2007 endte med, at Nørrebro – en central bydel i en af verdens sikreste hovedstæder – blev omdannet til en decideret kampzone. Flere scener er således 1:1 genkendelige fra mediebilledet dengang – for eksempel da huset lod en håndført sok afholde et pressemøde gennem en lem i væggen – men karaktererne er fiktive.

Andre læser også