Sturm und Drang. »Det eneste, man kan håbe på, er ét fuldendt øjeblik.« Amanda Linnea Ginmans Mørkt forår er overlegen enkel scenekunst.

Tragedie og triumf

Det er på én gang modigt og selvklart, at Betty Nansen Teatret og instruktør Amanda Linnea Ginman har valgt at dramatisere tyske Unica Zürns først miskendte, siden kultskabende og til enhver tid fortræffelige kortroman Mørkt forår fra 1969.

Modigt, eftersom Zürns stramme, lyssvage tekst om en piges opdukkende seksualitet er skrap kost – teatret har udstyret sin hjemmeside med en trigger warning, også selvom Ginman har skruet en anelse ned for forlæggets nøgterne brutalitet – men også fordi den lille historie kræver fantasi at fortælle på den brede Edison-scene. Det sidste er i højeste grad lykkedes.

xahb
(f. 1982) er cand.mag. i idéhistorie og har skrevet for Weekendavisen siden 2009. Han er sports- og kulturskribent samt litteratur- og teaterkritiker. Han har skrevet en lang række bøger om sport til både børn og voksne, blandt andet Spillets forvandling, Europæisk fodbold i 30 år (2019) og Om fodbold (2021).

Andre læser også