Antikpride. Fortolkningen af den græske digter Sapfo har igennem de seneste 2.600 år ændret sig, alt efter hvilken tid hendes gendigtning er blevet fortolket ind i. På Sapfos græske fødeø, Lesbos, er en helt anden fortolkning i gang.
Striden om den lesbiske Sapfo
De gamle mænd sad som sædvanlig i skyggen med deres kaffe og kiggede ud over havet, den morgen de første kvinder ankom. Det var en strabadserende tur tværs over øen for at komme til den lille kystby Skala Eresou på det sydlige Lesbos i 1970erne. Kun grusveje forbandt de godt og vel 90 landsbyer på den bjergrige ø, og at tage fra hovedbyen Mytilini, hvor færgen fra Athen lagde til, tog fem-seks timer. Men kvinderne havde bestemt sig. De ville møde deres skaber i den by, den sagnomspundne lyriske digter Sapfo var født i; Sapfo, hvis digte har givet anledning til de to eponyme tillægsord sapphic og lesbisk, der bruges om kvinders kærlighed til kvinder. Det var naturligvis ikke tilfældigt, men skyldtes, at Sapfo i sine fragmentariske efterladte digte aldrig havde lagt skjul på sit sværmeriske forhold til kvinder og særligt den græske elskovsgudinde, Afrodite.
Nu sad mændene, der alle havde været tidligt oppe for at passe deres får, måbende på deres stole i skyggen ved havet og betragtede kvinderne, der kom gående på promenaden. Dagens forudsigelige rytme adskilte sig normalt ikke fra dagen før, eller dagen efter, men denne dags rytme blev brudt med en sapfisk fanfare.
Del: