Anmeldelse: Nål & tråd. Fornem udstilling på Kunstmuseum Brandts i Odense gør op med vores almindelige idé om, hvad kunst er, og slipper håndarbejdet fri.
Stof til eftertanke
Bag glas i en stor ramme hænger værket Den store kåbe eller Karolines store billedtæppe. Kåben er et imponerende patchwork af forskellige motiver som huse, træer, kors, dyr og væsener med kun én arm. Sætninger på asemisk skrift, det vil sige skrift uden semantisk sammenhæng, er broderet på, og selve formen på kåben viser, at den er skabt til en person med kun én arm. Værket er blevet til på Sct. Hans Psykiatriske Hospital på et ubestemt tidspunkt i årene fra 1885 til 1936. Dette uendelige tidsrum, de sidste 51 år af sit 84 år lange liv, var Karoline Ebbesen, der har lavet det, nemlig indlagt på hospitalet.
Den fine udstilling Nål & tråd – Håndarbejde i kunsten på Kunstmuseum Brandts præsenterer nogle af de værker, Karoline Ebbesen lavede i løbet af sin lange indlæggelse. I psykiater Birgit Bundesens tekst Tekstiler i psykiatrien i udstillingens katalog kan man læse, at Ebbesen arbejdede med materialer, hun havde for hånden på hospitalet: forklæder, tøj og gamle lagener. Ebbesens arbejder har hidtil befundet sig på Museum Sct. Hans og på Medicinsk Museion. For første gang udstilles de fuldt fortjent i et regi uden for hospitalsverdenen.
Del: