Amnesti. Kanye West vil overgive sig til Gud og frelse sig selv og andre udstødte. Men behøver man elske budskabet for at sætte pris på projektet?

Redningswest

I en scene i filmen Thank You for Smoking mødes filmens hovedperson, en skruppelløs tobakslobbyist, til frokost med to kolleger fra våben- og alkoholindustrien og kappes om, hvem der er mest forhadt i samfundet. Man forestiller sig en lignende sammenkomst, før Kanye West for nylig i Chicago gav en fyldt arena endnu en mulighed for at smuglytte til hans på daværende tidspunkt endnu uudgivne album Donda. Popkulturens hofprovokatør havde her medbragt to af tidens mest upopulære kolleger i arenaen: sangeren Marilyn Manson og rapperen DaBaby, der har henholdsvis dugfriske voldtægts- og homofobianklager hængende over hovedet.

Det er svært at forestille sig en mere demonstrativ måde at trampe ind i tidens store diskussion om, hvorvidt kunstneres ageren i det virkelige liv kan diskvalificere deres kunst, og da albummet endelig blev sluppet løs, var de to pariaer efter en kort forsinkelse stadig at finde blandt andre kontroversielle gæster som Chris Brown, Buju Banton og Jay Electronica, der har været anklaget for henholdsvis vold, homofobi og antisemitisme.

xboa
(f. 1982) er journalist og skriver især om forskning, der udfordrer vedtagne sandheder, og om politik og ideologi, der pynter sig med videnskab. Anders har en kandidatgrad i journalistik fra Roskilde Universitet på baggrund af studier i Journalistik og Musikvidenskab (Københavns Universitet).

Andre læser også