Anmeldelse. Der er en hul klang i Frederik Næblerøds værk.

Raketten er ude af kurs

Masquerade. Det er et flot ord, kunstneren Frederik Næblerød (født 1988) har valgt til sin udstilling på Gl. Holtegaard. Og maskerade er også et grundtema, der giver god mening på stedet, selvom det Miniversailles, som arkitekt de Thurah i midten af 1700-tallet opførte, næppe har været genstand for samme pompøse og sikkert barokke udskejelser som sit franske forbillede 25 kilometer sydvest for Paris.

Frederik Næblerød har taget udgangspunkt i stedets historie og mulige fortællinger og skabt sin egen fantasifulde og energiske version med det formål at fylde salene ud. Og der er lidt for enhver smag, hvad angår materialet: malerier af festklædte maskebærere, tableauer, hvor konge og dronning sidder som mannequiner i en kitschet udgave ved et bugnende bord med plasticfrugt, mens hoffets folk eller adelige og andre har taget opstilling som skulpturhoveder glaseret i guld foran »slottet« på piedestaler, og der er en spejlsal med guldindrammede portrætter malet i den fineste fugemasse med pistolen.

Andre læser også