Da kunstneren Jens Haanings værk Take the Money and Run blev præsenteret i 2021, var det lidt af en sensation. Haaning havde lånt 532.549 kroner af Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg for at skabe et værk om arbejde og løn. Museet havde aftalt med Haaning, at han skulle genskabe to tidligere kunstværker fra 2007 og 2010, hvor han viste en gennemsnitlig indkomst i henholdsvis Østrig og Danmark ved at sætte pengesedler ind i to rammer af forskellig størrelse. Nu skulle gennemsnitsindkomsterne opdateres til 2021-kroner og værkerne genskabes. Ved at sætte disse to værker op ved siden af hinanden ville man kunne se forskellen i indkomst mellem de to lande.

Dette noget uopfindsomme og ærligt talt temmelig kedelige værk blev dog aldrig til noget. I stedet afleverede Haaning to tomme rammer til museet. Pengene havde han stukket i lommen, og han havde ingen intention om at aflevere dem igen. Tværtimod, det ville ødelægge værket, som han sagde. »Værket er, at der mangler en halv million,« sagde Haaning til DR. Kunsten i Aalborg var nu blevet et væsentligt mere opfindsomt og morsomt værk, end de havde bestilt, rigere, men de var også ganske ufrivilligt blevet en halv million kroner fattigere. Museet valgte dog at udstille værket. »Det nye værk minder os om, at vi arbejder for penge,« som museumsdirektør Lasse Andersson forklarede til den amerikanske radiostation NPR. Som om vi mangler kunstneriske påmindelser om, at vi arbejder for at få løn. Historien gik verden rundt og fik især en del opmærksomhed i USA.