Anmeldelse: Kærlighed. Dag Johan Haugerud runder sin fænomenale norske trilogi af med en hyldest til Oslo og til menneskelig samhørighed.
Ode til kommunen
Kærlighed er den tredje film i den trilogi af spillefilm, som norske Dag Johan Haugerud skabte i løbet af 2024, men det er den sidste, der får premiere i Danmark. Da første del, Sex, blev udsendt for et år siden, spåede jeg, at trilogien kunne ende som et moderne mesterværk i skandinavisk film. Siden fulgte Berlinale-vinderen Drømme, og med Kærlighed sættes kronen på hovedværket. Haugeruds trilogi er en enestående bedrift på vores breddegrader.
Når man ser på filmene som helhed, tager den yderst originale Sex sig noget mere prøvende ud, end den gjorde som enkeltstående værk for et år siden. Haugerud havde tydeligvis sat sig for at eksperimentere med en særligt løs fortællestruktur i sin beretning om to skorstensfejere og deres seksuelle drifter. Centralt gennem filmens forgrenede fortællinger stod den enes grundvoldsrystende oplevelse af sit første homoseksuelle samleje, men derudover lod instruktøren karaktererne strejfe om uden en klar overordnet plotstruktur.
Del: