Næstved. Kunsten sætter nye stiklinger i havnens rå industrimiljø og på hospitalerne. Og den er flyttet ud i haven. Der er organisk vækst i den sydsjællandske kultur.

Havn, have og heling

Industriområdet Maglemølle ved Næstved Havn er indbegrebet af råt og autentisk: bunker af sand og grus, store muskuløse maskiner og upolerede bygninger. Alt står og dirrer i dagens 30 graders varme. Der bor 180 virksomheder i området, men også en gruppe kunstnere er flyttet ind, for her kan man få masser af plads at arbejde på. Gelænderet er brandvarmt, når man stiger op ad den stejle ydre metaltrappe til første sal i nummer 83 for at besøge NU Galleri og lige nå at se den aktuelle udstilling Me Make House om anderledes måder at tænke byplanlægning og arkitektur.

Galleriet gemmer sig i det lyseste hjørne af billedkunstneren Søren Martinsens store værksted; hans egne store malerier står lænet op ad væggen i de andre lokaler. For et par år siden fik han og hans kone, kunstneren Dorte Buchwald, lyst til at lave udstillinger, som både kunne være et samlingspunkt for kunstnere i området og en mulighed for at komme mere i kontakt med omgivelserne. »Næstved er en fin by, hvorfor ikke lave noget her,« som Søren Martinsen siger. Den aktuelle udstilling inviterer til at tænke mere nænsomt om byer og arkitektur.

hhla
(f. 1966) er kulturjournalist og skriver især om design, æstetik og materiel kultur; har skrevet for Weekendavisen siden 2000. Oprindeligt ph.d. i Jødisk historie og kultur og har inden for dette felt skrevet bøgerne Den jødiske verden og Danske verdensreligioner: jødedom. Biografien En bid af paradis om Bjørn Wiinblad og hans plads i Efterkrigstidens design udkom i 2018.

Andre læser også